Az alábbiakban igyekszünk megválaszolni az esetleg felmerülő kérdéseket a települési adóval kapcsolatban.
1. Mi írja elő, hogy Gyöngyösfalu községben települési adót kell fizetni?
– Gyöngyösfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének a települési adóról szóló 10/2019. (XI. 26.) önkormányzati rendelete, amely elérhető innen:
http://njt.hu/njtonkorm.php?njtcp=eh3eg2ed1dr6eo5dt2ee7em6cj3bz0cf1by2cb9cf0cd3b
2. Honnan tudhatom, hogy kell-e adót fizetnem?
– Amennyiben Önnek
- Gyöngyösfaluban kertes mezőgazdasági besorolású ingatlanon (tehát a pösei hegyen)
- tulajdona, vagy tulajdonrésze van,
- az ingatlanon szennyvíz tárolására szolgáló műtárgy található,
akkor adófizetésre kötelezett.
3. Egyedi szennyvíztisztító berendezés van az ingatlanomon, akkor is kell adót fizetnem?
– Nem, az egyedi szennyvíztisztító berendezés nem adóköteles.
4. Bevételre van szüksége az önkormányzatnak, azért vetett ki települési adót?
– Az önkormányzat célja elsősorban nem az adóbevétel szerzése, hanem a pösei hegy alatt fekvő ivóvízbázis védelme.
5. Nem használom a tartályt már évek óta, akkor is adóköteles a műtárgy?
– Igen. Lehetőség van a műtárgy megszüntetésére, akkor megszűnik az adófizetési kötelezettség.
6. Év közben lecserélem a tartályt szennyvíztisztító berendezésre, van lehetőségem arra, hogy mentesüljek az adófizetési kötelezettség alól?
– Igen. Az, aki 2020. évben szennyvíztisztító berendezésre cseréli a szennyvíztároló műtárgyat, az mentesül az adófizetés alól.
7. Mekkora az adó mértéke?
– Műtárgyanként 200.000 Ft évente.
8. Kedvezményt lehet érvényesíteni?
– Igen. Aki az összegyűjtött szennyvizet az arra jogosultsággal rendelkező szolgáltatóval, vagyis a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft-vel (9730 Kőszeg, Kossuth L. u. 3., 94/562-210, varosgondnoksag.koszeg@t-onine.hu) szállíttatja el az ingatlanra elfogyasztott ivóvíz legalább 60%-át, az adókedvezményre jogosult.
9. Mennyi az adókedvezmény mértéke?
– 90%, vagyis 200.000 Ft helyett 20.000 Ft adót kell megfizetni, ha az adókedvezményt érvényesíti az adózó.
10. Hogyan kell igazolni azt, hogy az elfogyasztott ivóvíz 60%-a-nak megfelelő szennyvizet elszállíttattam a szolgáltatóval?
– Az elszállításért fizetett összegről kiállított számlák másolatával lehet igazolni az adókedvezményre való jogosultságot. A számlák megőrzésének kötelezettségét magasabb rendű jogszabály is előírja.
11. Más kedvezményt nem lehet érvényesíteni?
– De igen. Az állattartók vagy kertészkedők is kapnak kedvezményt. Ez abban áll, hogy az ilyen tevékenységre fordított ivóvízmennyiséget levonhatják az összes elfogyasztott ivóvíz mennyiségből.
12. Azt is igazolni kell?
Igen, az állattartást, kertészkedést okirattal kell igazolni (őstermelői, vállalkozói, családi gazdálkodói nyilvántartásba vétel) illetve a vízmennyiség mérésével.
13. Többen vagyunk tulajdonosok. Kinek kell az adót megfizetni?
– Mindenkinek a tulajdoni hányada arányában, de megállapodhatnak a tulajdonostársak, hogy melyikük fizeti meg az adót.
14. Év közben eladtam az ingatlant, nekem vagy az új tulajdonosnak kell az adót megfizetni? Esetleg megosztva?
– Az adó alanya az a természetes személy, aki az adóév január 1-jén az ingatlan tulajdonosa volt. Ha tehát január 2-án eladja az ingatlant, akkor is a január 1-jén tulajdonos személynek kell fizetni az adót. A vételárban lehet érvényesíteni a terhet, ha erre lehetőség van.
15. Az anyósomnak haszonélvezeti joga van az ingatlanomra bejegyezve, miért nem ő fizeti az adót?
– Azért, mert a tulajdonos az adó alanya, nem az ingatlan használója. Ugyanúgy a bérlő, vagy más jogcímen használó sem kötelezett adófizetésre.
16. Fúrt kútból látom el az épületemet vízzel, így nincs a szolgáltatónál fogyasztásom. Köteles vagyok adót fizetni?
– Igen, független az adófizetési kötelezettség attól, hogy honnan származik a víz. Ebben az esetben a kedvezmény csak akkor érvényesíthető, ha mérőóra van felszerelve a kútra, amellyel igazolni tudja a tulajdonos, hogy a fogyasztott vízmennyiség 60%-ának ártalmatlanításáról gondoskodott.
17. Nekem kell bejelenteni, hogy van az ingatlanon szennyvíztároló műtárgy?
– Igen, a bejelentkezés elmulasztása miatt az adóhatóság 50.000 Ft-ig terjedő bírságot szabhat ki az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 220-221.§-ai alapján.
18. A változást is be kell jelenteni?
– Mint minden adónem esetében, itt is változás-bejelentési kötelezettsége van az adózónak a változást követő 15 napon belül.
19. Mikor kell adóbevallást készíteni?
– Először be kell jelentkezni az adóhatósághoz 2020-ban. Az adóhatóság keresi fel az ingatlantulajdonosokat, hogy jelentkezzenek be, ha a rendeletben meghatározott feltételek fennállnak, vagyis adóalanyok. Ennek a kötelezettségnek a felhívás kézhezvételét követő 15 napon belül kell eleget tenni. A következő felszólítás után eljárási bírság szabható ki, amelynek mértéke 50.000 Ft.
A bejelentkezést követően az adóévet követő év március 31-ig kell a bevallást elkészíteni, akkor kell csatolni, ha vannak, a kedvezményeket igazoló dokumentumokat is.
20. Ellenőrzi az önkormányzat azt, hogy valóban bejelentette-e valaki a szennyvíztárolóját?
– Nem az önkormányzat, hanem az önkormányzat adóhatósága ellenőrzi. Az 5 m3-nél több vizet fogyasztónak megküldi a bejelentkezési lapot, ha nem válaszol a tulajdonos, akkor adóellenőrzés keretében vizsgálja, hogy alanya-e a települési adónak az ingatlantulajdonos.
21. Az 1980-as években tettek le egy tartályt az ingatlanomra, oda gyűjtöm a szennyvizet. Honnan tudhatom, hogy megfelel-e a mostani szabályozásnak?
– A szennyvíztároló építmények megfelelő vízzáróságának vizsgálata az építésügyi hatóság hatáskörébe tartozik. Ha bárkinek tudomása van arról, hogy az ingatlanon nem megfelelő a szennyvíz tárolására használt építmény vízzárósága, vagy bármely okból nem felel meg a hatályos előírásoknak, akkor az jelezheti az illetékes építésügyi hatóságnak, esetünkben ez a Vas Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály Építésügyi Osztály 1., vezetője Hajdú István, 9700 Szombathely, Széll K. u. 31-33., vagy 9730 Kőszeg, Szűk u. 2., tel.: 94/795-611, mail: epitesugy.szombathely@vas.gov.hu.
22. Kihez fordulhatok, ha a települési adóval kapcsolatban kérdésem van?
– A Lukácsházi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjéhez dr. Vaskó Jánoshoz 9724 Lukácsháza, Szombathelyi út 2., 94/568-028, mail: lkorjegy@t-online.hu, vagy Toldi Mária adóügyi ügyintézőhöz, tel.: uaz, mail: t.maria0418@t-online.hu
23. A bejelentkezési lapot hogyan tudom eljuttatni az Adóhatsághoz?
– Postán, személyesen, elektronikus úton ( www.e-papir.hu) önkormányzati hivatali portál)
24. A kommunális adó is terheli az ingatlant?
– Igen, ha építmény található az ingatlanon. A két adónem esetében nem ugyanaz az adótárgy: a kommunális adó az ingatlant, a települési adó a szennyvíztároló műtárgyat terheli.